![]() |
Додати заголовок |
В останній третині XVIII ст. відбулася «перша індустріальна революція» у Великій Британії, яка привела до життя парову машину.
«Друга революція», наприкінці XIX ст. підпорядкувала електричну енергію для практичних, індустріальних потреб у Німеччині та США.
«Третя технологічна революція», припала на середину XX ст., коли людина приборкала ядерну енергію, почала опановувати космос, активізувала розвиток кібернетики та генетики.
На тлі цих глобальних винаходів з'явилися й інші, менш масштабні, але не менш значущі для людини, – фотографія, телеграф, кінематограф, радіо, телефон, телебачення, а також цифрові технології способу запису інформації, мікропроцесор (комп'ютер), принципово нові інформаційно-комунікаційні системи (Інтернет) тощо.
Фотографія та кінематограф, радіо та телебачення, друк і копіювальна техніка, мобільний зв'язок, комп'ютер, Інтернет тощо – все разом становить медіазасоби або засоби масової комунікації. Що ж об'єднує в один ряд такі різноманітні за своєю технічною природою та функціями речі? Насамперед, усі вони налагоджують комунікацію як між окремими людьми (телеграф, телефон), так і між певними групами людей: редакція газети/журналу та читачі (друковані видання), знімальна група та кіноглядачі (кінематограф), автори телепрограм і телеглядачі (телебачення) тощо.
Однак деякі спеціалісти вважають медіазасобами тільки електронно-технічні прилади, такі, наприклад, як телевізор, комп'ютер, але це вже нюанси. Нам важливо знати, що у всіх вищезгаданих медіазасобів – спільні технічні функції, а саме:
• створення інформації за допомогою медіатехніки та медіатехнологій;
• зберігання інформації, записаної на матеріальному носії, що уможливлює її практично нескінченне відтворення;
• копіювання, тиражування інформації з метою її поширення;
• передача (трансляція) інформації на значні відстані завдяки технічному забезпеченню;
• медіатизація як запис, копіювання, тиражування інформації, створеної в іншій продуктивній діяльності: репродукування творів образотворчого мистецтва й музичних творів зокрема.
Засоби масової комунікації виконують певні соціальні функції:
• передача інформації, поширення;
• здійснення опосередкованої комунікації;
• спрямованість на маси, масову, цільову аудиторію.
Крім того, необхідно пам'ятати, що можливість функціонування сучасних засобів комунікації обумовлена певними об'єктивними закономірностями, а саме:
1.Засоби масової комунікації як технології та їх експлуатація дуже дорогі об'єкти. Тому джерелами/власниками засобів масової комунікації є певні структури, організації (владні, політичні, комерційні, соціальні тощо), від яких залежить функціонування медіазасобів. Звідси випливає залежність засобів масової комунікації, які виконують замовлення, представляють інтереси певних структур, організацій, соціальних груп.
2.Відповідно спрямування змісту інформаційних повідомлень, а у широкому контексті – усієї медіаінформації (медіатекстів), знову ж таки, залежить від інтересів власників/замовників ЗМК: «Хто платить, той і замовляє».
3.Саме тому можна впевнено сказати, що засоби масової комунікації у своїх медіатекстах репрезентують не об'єктивне відтворення реальної дійсності, а світоглядні (політичні, економічні тощо) позиції певної групи/груп людей, їх маніпулятивні інтереси, у кращому випадку – «авторське бачення», як це є у мистецтві.
Немає коментарів:
Дописати коментар